Netthandel

Informasjon om netthandel

Hva er en nettbutikk?

Nettbutikk er en interaktiv og virtuell butikk der kunder kjøper varer, tjenester ol. direkte fra en selger på Internett. Dataenheter som for eksempel datamaskin og mobiltelefon med tilgang på Internett gjør denne typen butikker tilgjengelig for kunder. Verdens største netthandel er eBay, som er både er en nettbutikk og nettauksjon i prinsippet selger alt og har millioner av produkter.

På norsk er det flere synonymer for nettbutikk. Blant disse er webbutikk, ebutikk og ehandel. Engelskinspirerte ord er representert når det gjelder ord tilknyttet nettbutikker og netthandel.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Nettbutikk 

Bestilling frå utlandet?

Til informasjon: Fru Ulldis er 100% norsk, og reglene beskrevet under gjelder ikke ved bestilling hos oss.
 

Når du bestiller varer fra en utenlandsk nettbutikk, må du i de fleste tilfeller betale merverdiavgift (moms) når varen kommer til Norge. Handler du klær, må du i mange tilfeller betale toll. Noen varer må du også betale særavgift for, f.eks. sukkeravgift.

1. januar 2020 blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner, fjernet for alle næringsmidler og varer med særavgift. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone, for varer som defineres som næringsmidler, særavgiftsbelagte eller restriksjonsbelagte.

Næringsmidler er for eksempel matvarer, godterier, brus, kosttilskudd og alt annet som kan konsumeres av mennesker.

Kilde: https://www.toll.no/no/netthandel/

Hvilke opplysninger har forbrukerne krav på når de handler ting på internett?

10.03.2015 — Angrerettloven § 8 inneholder en rekke opplysninger som forbrukeren skal få før det blir inngått en avtale på internett.

Kilde: https://www.forbrukertilsynet.no/opplysninger-forbrukerne-krav-pa-nar-handler-ting-pa-internett 

Slik holder du din betalingsinformasjon sikker når du handler på nett.

Sjekk om nettsiden har en legitim postadresse og et telefonnummer. Om en nettside virker mistenkelig kan du da ringe dem og snakk med et menneske. Dersom det ikke er mulig å få til, er det et tegn på at det kanskje er en falsk nettside.

Se etter åpenbare faresignaler. Dette kan være tilbud som er for gode til å være sanne, eller dårlig språk.

Sørg for at tilkoblingen er kryptert. De fleste nettlesere viser at tilkoblingen er kryptert med et hengelåsikon og/eller bokstavene HTTPS i grønt like før navnet på nettsiden i adressefeltet.

Kilde: https://nettvett.no/sikker-netthandel/